تربیت یکی از مهمترین وظایف انسان است.این تربیت گاهی نسبت به فرزند است و گاهی نسبت به دیگر افراد جامعه گاهی نقش ما پدر و مادری است، گاهی برادر و خواهری و گاهی به عنوان دوست یا مربی وارد این عرصه میشویم. مباحث بسیاری در تربیت اثر گذار است و ما برای اثر گذاری بیشتر میبایست از قالبهای جذاب اثرگذار و ماندگار بهره ببریم. اردو یکی از این قالبهای ماندگار و اثرگذار است. ما نیز در فعالیت های تربیتی خود جهت رشد و اعتلای آینده سازان جامعه توجه ویژهای به این قالب کردیم و پس از مطالعه بسیار بر روی انواع اردوهای تربیتی در داخل و خارج از کشور و تجربه نمودن بسیاری از آنها به این نتیجه رسیدیم که تاکنون از این قالب ماندگار و موثر به خوبی استفاده نکردهایم و به عنوان برنامهای درکنار صدها برنامه تربیتی به آن نگاه میکنیم و نه یک برنامه مهم و تاثیر گذار تربیتی.
درحالیکه اردو به تنهایی میتواند راهبردی جدی و موثر جهت فعالیتهای گسترده تربیتی باشد.این امر مهم گروهی از مربیان و طلاب توانمند را به قالبی نو از اردو رساند که نام آن را اردو های ماجرا محور گذاشتند. این کتاب تلاش میکند تعریفی نسبت به اردو و آثار آن در تربیت ارائه کند و در ادامه بعضی از انواع اردوهای ماجرا محور را به صورت اجمال تبیین نماید. این تبیین موجب میشود نگاهی جدید نسبت اردو در ذهن مربیان و فعالان عرصه تربیت شکل گیرد و از این برنامه بیش از قبل در مسیر تربیت نسل آینده انقلاب اسلامی بهره گیرند.
مهمترین ویژگی مرکز پیشاهنگی، توجه و اهتمام آن به اردو است. تا جایی که برای اردوها برنامه ماهانه سالانه و دورهای طراحی و اجرا میشود. شاید بتوان به جهت این اهتمام، مرکز پیشاهنگی را به عنوان یک سازمان تربیت اردویی در نظر گرفت. در این راستا تلاش شده تا تمام گزارشهای این مرکز با دقت مطالعه و منعکس گردد. این نوشتار تنها مرکز پیشاهنگی پسران آمریکا را مورد ارزیابی قرار داده است.