۷ تیر ۱۴۰۵ ۳:۱۲ بعد از ظهر

رویداد ملی سرمشق؛ گامی برای ثبت مجاهدت‌های معلمان در دوران بحران

همزمان با پایان مهلت ارسال آثار به رویداد ملی تجربه‌نگاری «سرمشق»، در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی حمیدی‌پور، مدیر مرکز «مدار»، به بررسی ایده شکل‌گیری این رویداد، محورهای اصلی دریافت آثار، روند داوری و همچنین برنامه‌های پیش‌رو برای بهره‌برداری از تجربیات ثبت‌شده معلمان و مدیران در شرایط تعطیلی مدارس پرداختیم.
۱. ایده برگزاری رویداد ملی “سرمشق” از کجا شکل گرفت و هدف اصلی شما از برگزاری این رویداد در دوران تعطیلی مدارس چه بود؟
رویداد ملی تجربه‌نگاری «سرمشق» با ابتکار «مرکز مدار» و با هدف ثبت، ضبط و الگوسازی از مجاهدت‌های خاموش معلمان و مدیران دغدغه‌مند در ایام تعطیلی مدارس در جنگ رمضان طراحی شد. ما شاهد بودیم که در آن شرایط بحرانی، آموزش متوقف نشد و به فضاهای غیررسمی انتقال یافت. برای شناسایی و تکثیر این ظرفیت‌های مردمی و جهادی، این رویداد با هم‌افزایی و مشارکت نهادهای کلیدی تعلیم و تربیت کشور از جمله معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش، سازمان مدارس الگوی صالح، پژوهشگاه شهید صدر (دانشگاه جامع امام حسین علیه‌السلام)، کانون مدارس اسلامی و جامعه‌الزهرا (س) برنامه‌ریزی و اجرا شد.

۲. معلمان و مدیران دقیقا چه نوع تجربیات و ابتکاراتی را برای شما ارسال کردند و محورهای اصلی این رویداد شامل چه مواردی بود؟
«محورهای اصلی ما حول خلاقیت در استفاده از فضاهای جایگزین، جلب مشارکت‌های مردمی و والدین، و روش‌های ترغیب دانش‌آموزان بود. استقبال بسیار خوبی از رویداد شد و در مجموع تقریبا ۳۰۰ نفر در این رویداد شرکت کردند که ۷۲ درصد از شرکت‌کنندگان معلمان عزیز و ۲۸ درصد مدیران و معاونان مدارس بودند.
بررسی آثار نشان داد که مساجد نقش بسیار پررنگی در این بحران ایفا کردند؛ به‌طوری‌که ۵۴ درصد از کلاس‌های حضوری در مساجد و حسینیه ها برگزار شده بود و پایگاه‌های محلی به کمک آموزش و پرورش آمدند. مابقی عزیزان (۴۶ درصد) نیز کلاس‌های خود را در منازل شخصی، مراکز فرهنگی و سایر مکان‌های در دسترس برگزار کرده بودند که نشان از خلاقیت و تعهد بالای آن‌ها داشت.»

۳. فرآیند دریافت آثار و داوری آن‌ها به چه شکل بود و چه شاخص‌هایی برای انتخاب ایده‌های برتر و “سرمشق” شدن اهمیت بیشتری داشت؟
«روند کار بسیار ساده اما دقیق طراحی شده بود. شرکت‌کنندگان پس از ثبت‌نام اولیه، تجربیات خود را در قالب ویدیوهای روایت‌گری ۳ تا ۵ دقیقه‌ای ارسال می‌کردند. از آن‌ها خواسته بودیم ابتدا چالش را مطرح کنند و سپس راه‌حلی که اجرا کرده‌اند را توضیح دهند.
برای داوری آثار معیارهایی مانند: «میزان نوآوری و خلاقیت» (استفاده از روش‌های جدید در تدریس یا مدیریت کلاس در فضای غیررسمی)، «جلب مشارکت محلی و مردمی» (توانایی درگیر کردن والدین، هیئت امنای مساجد و معتمدین محله) و «میزان اثربخشی و استمرار» (تداوم برگزاری کلاس‌ها) بیشترین اهمیت را برای ما داشتند تا بتوانیم اثربخش‌ترین الگوها را شناسایی کنیم.»

۴. خروجی نهایی این رویداد چه خواهد بود و قرار است این تجربیاتِ جمع‌آوری‌شده، چگونه در آیندهِ نظام آموزشی و الهام‌بخشی به سایر معلمان مورد استفاده قرار گیرد؟
«هرچند مهلت ارسال آثار به پایان رسیده، اما رسالت “سرمشق” تازه آغاز شده است. مهم‌ترین خروجی این رویداد برای ما، ایجاد یک «بانک تجربه عملی و بومی» از راهکارهای خلاقانه ای است که در شرایط بحرانی آزمایش شده و جواب داده‌اند.
ما قصد داریم این ویدیوها و روایت‌های موفق را تدوین و در اختیار سایر معلمان و سیستم آموزشی کشور قرار دهیم تا در شرایط مشابه، قابلیت الگوبرداری داشته باشند. همچنین، همان‌طور که وعده داده بودیم، از برگزیدگان نهایی این رویداد همزمان با عید سعید غدیر خم تقدیر به عمل خواهد آمد تا نام و تلاش آن‌ها به عنوان یک “سرمشق” واقعی در تاریخ آموزش این کشور ماندگار شود.»

اخبار مرتبط؛

اشتراک گذاری:

لینک کوتاه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *