loader image

۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۲۲ قبل از ظهر

فعالیت‌های خانم مربی

گفت و گویی صمیمانه با «زهرا کیاپاشا» معاون پرورشی مدرسه صدرا شهرستان چالوس

سرچشمه مشکلات تربیتی

در بحث مهدکودک‌ها و پیش دبستانی‌ها، همانطور که استحضار دارید حضرت آقا نیز از بی‌برنامگی در این حوزه، گله‌مند هستند. چراکه هیچ برنامه مدونی برای اینگونه مراکز تعریف نشده و با غفلت نیروهای مذهبی و دینی در مهدکودک‌ها، در اصل قتل‌عام فرهنگی در حال انجام است. با این وضع، قبل از اینکه سند ۲۰۳۰ کامل اجرایی شود، متاسفانه شخصیت کودکان ما به اینگونه در حال شکل‌گیری است.

متأسفانه کارهایی که در مهدکودک‌ها، مدارس ابتدایی و متوسطه، به ظاهر برابر با یک نظام آموزشی اداره می‌گردند، بدون توجه به مسائل دینی و معرفتی، شخصیت افراد را شکل می‌دهند. این افرادی که وارد عرصه اجتماع و دوران نوجوانی و جوانی می‌گردند، قرار است پایه‌گذار انقلاب جهانی و مهدوی باشند. اما صد حیف که فرصت‌ها یکی پس از دیگری در حال گذر است و ما فقط نظاره‌گر این وضعیت هستیم و منتظریم تا یک معجزه اتفاق بیفتد. غافل از اینکه خداوند می‌فرمایند وضع هیچ قومی را تغییر نمی‌دهیم مگر آنکه آن‌ها خود تغییر دهند.

خطر عدم برنامه‌ریزی برای جوانان

در این ۱۲ سال در آموزش و پرورش مشغول به فعالیت هستم و قبل از آن ۲۲ سال در قالب‌های مختلف دانش‌آموزی، دانشجویی و طلاب با دختران نوجوان و جوان سروکار داشتم. به نظر من، دختران جوان، در درجه اول در معرض آسیب‌های ناشی از عدم برنامه‌ریزی درست نیروهای مذهبی هستند. نوجوانان درحالی با مساجد و هیئات مذهبی ارتباط برقرار می‌کنند که در مساجد، برنامه‌ریزی درستی جهت بهره‌مندی از استعدادهای نوجوانان و مجذوب ساختن آن‌ها نسبت به مسائل دینی وجود ندارد و متأسفانه با افراط و تفریط مذهبی‌ها همراه است و اثرات مطلوبی ندارد.

توجه به تجمل‌گرایی و … در خانواده‌ها؛ عدم توجه به حجاب به عنوان سپر مقابله با تهدیدات و در آخر ارتباط غیرمتعارف و خارج از شئون اسلامی در خانواده از جمله نحوه برخورد با محارم و غیرمحارم می‌تواند آسیب‌های جدی به نسل جوان ما بزند.

واکسینه‌سازی با ارتباطات مؤثر و مداوم

اقدامات مختلفی می‌توان برای مقابله با این آسیب‌ها و واکسینه‌سازی نسل جوان و نوجوان انجام داد. از جمله مهم‌ترین این اقدامات عبارتند از: ارتباط صمیمی با نوجوانان و جوانان به عنوان یک دوست، هم‌زبان، هم‌دل، همراه و … و ایجاد یک نقطه اتکا و امن نه به عنوان یک معلم یا معاون پرورشی و غیره؛ تلاش در جهت افزایش معنویت با برگزاری مراسمات مذهبی و دخیل کردن خود بچه‌ها در کارها و تربیت مدیر مذهبی؛ توجه به جزئیات رفتاری و اخلاقی جوانان و نوجوانان؛ رفاقت و صمیمیت با آن‌ها؛ ارتباط تنگاتنگ با خانواده آن‌ها جهت تکمیل کارها و بررسی نقاط ضعف و قوت آن‌ها؛ تشکیل گروه‌های خودجوش با توجه به استعدادهای مختلف این سنین و توجه به این استعدادها و پرورش دادن آن استعدادها؛ تشکیل گروه‌های جهادی در جهت تزکیه نفس و … و نیز تخلیه انرژی نوجوانان و جوانان.

یکی از اقداماتی که در دبیرستان صدرا شهرستان چالوس انجام دادم ارتباط‌گیری مؤثر و مداوم با دانش‌آموزان است. فراغت اولیه از تحصیل در متوسطه دوم، پایان ارتباط دانش‌آموزان نوجوان با دبیرستان نیست. بلکه دبیرستان صدرا با ایجاد هیئت مذهبی متناسب با نیاز و با استفاده از قدرت فکری و فیزیکی جوانان ارتباط را با آنان ادامه می‌دهد.

برای بعد از زمان مدرسه، جهت تداعی رفتارهای مثبت و جلوگیری از به فراموشی سپردن کارهای دینی، تربیتی و پرورشی که در مدرسه داشتند؛ آن‌ها را در هیئتی منسجم حفظ نمودم. هم‌اکنون هیئت فاطمیون چالوس، مأمن و پناهگاه این عزیزان است.

دبیرستان صدرا در سال ۸۸ تأسیس شده است. دانش‌آموزان بسیاری در این ۸ سال فارغ‌التحصیل شده‌اند. هیئت فاطمیون چالوس با این فارغ التحصیلان تأسیس شد و الان یک سال و نیم است که هیئت تشکیل شده و توسط این عزیزان کارهای بسیار تاثیر‌گذاری در سطح شهرستان انجام شده که مورد تحسین مسئولین شهرستان و مردم عزیز شهرستان قرار گرفته است. آهنگ آتش به اختیار نوجوانان و جوانان صدرایی در شهرستان چالوس نواخته شد و امیدواریم انشاالله بتوانند تا ظهور حضرتش در کنار حضرت مولانا عجل الله تعالی فرجه الشریف در این راه بمانند و یاری‌گر آن حضرت باشند.

شخصیت افراد در محیط خانواده، مدرسه و جامعه شکل می‌گیرد که در صورت عدم هماهنگی و عدم برنامه‌ریزی می‌تواند به شخصیت افراد مؤثر واقع شود و چه بسا اثرات مخرب و جبران ناپذیری را به جای بگذارد. لذا چنانچه محیط خانواده، یک محیط امن، اخلاق مدار، قانون مدار و از همه مهم‌تر دین‌مدار باشد، قطعاً بر تربیت افراد اثرات مستقیم مثبت یا منفی خواهد گذاشت.

بنابراین انجام سلسله رفتارهای تربیتی در محیط خانواده، مدرسه و جامعه مسائلی تفکیک ناپذیر می‌باشند. ضمن اینکه در صورت همپوشانی توسط ارکان ذکر شده می‌تواند در ساختن انسان‌های در تراز انقلاب اسلامی، شیعی و جامعه مهدوی به طور کامل مؤثر واقع گردد.

لذا به اعتقاد بنده بایستی مشکل اصلی را در خانواده جستجو کرد. درصورتی که پدر و مادر پایبند به ارزش‌های معنوی نباشند، تمام تلاش خود را از نام‌گذاری فرزند، نوع پوشش، نوع دیالوگ و غیره را بر پایه مسائل مادی پایه‌ریزی می‌کنند.

وجود خانواده مذهبی و دین‌دار می‌تواند در تربیت فرزند تأثیر مستقیم داشته باشد. افراد، در درجه اول، بایستی تمام توجه خود را بروی اساس انسانیت یعنی خانواده متمرکز نمایند تا پایه و اساس بر دوستی در وجود فرزندان شکل گیرد. چراکه در صورت بی‌توجهی توسط خانواده، کار تربیتی سخت و دشوار خواهد بود. به قول شاعر خشت اول گر نهد معمار کج/ تا ثریا میرود دیوار کج.

به این ترتیب، مشکل اساسی در مسائل تربیتی می‌تواند والدین باشند. خانواده که با نصب ماهواره چشم و گوش خود و فرزندشان را از ابتدا با گناه آشنا می‌کند و راه شنیدن مسائل دینی و مذهبی را سد می‌نماید چه توقعی می‌توان داشت.

استفاده از فارغ التحصیلان دبیرستان به عنوان مربی

فعالیت ما در حوزه پرورشی در دبیرستان صدرا تأثیرات بسیاری داشته است. به عنوان مثال جهت‌گیری جمعیت مخاطب (دختران نوجوان) نسبت به رفتارهای عاطفی، واکنش مثبت خانواده‌ها را در پی داشته تا جایی که والدین دانش‌آموزان طی تماس‌های تلفنی با بنده از تغییر رفتارشان صحبت می‌کنند و می‌پرسند چه‌کار کردید که فرزند ما بسیاری از رفتارهای اجتماعی و فرهنگی را که ما به او می‌گفتیم و او از آن‌ها گریزان بوده؛ در حال حاضر بدون مقاومت پذیرفته و حتی به اقوام و هم سن و سال‌های خود با روش‌های مناسب هم انتقال می‌دهد.

ازجمله آثار دیگر اقدامات ما، تغییر در نوع حجاب بوده، با توجه به اینکه شهرستان ما یکی از شهرستان‌های پرخطر و آسیب‌پذیر در این زمینه است. همچنین حضور در فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی و گروه‌های جهادی؛ تغییر در گفتار و کردار و روابط اجتماعی؛ تأثیرگذاری بر روند فرهنگی شهرستان، تا جایی که در تصمیم‌گیری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی تأثیر فکری و اجرایی داشته و یکی از پایه‌های فکری و اجرایی شهرستان شده است و در آخر استفاده از فارغ التحصیلان دبیرستان به عنوان مربی در قالب‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و تربیتی در نهادها، ارگان‌ها، مدارس و … نتیجه اقدامات ما در این چند سال بوده است.

انتهای پیام/.

اخبار مرتبط؛

نظر خود را به اشتراک بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *

لینک های مفید:

راه های ارتباطی:

نشانی:

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، تقاطع ولیعصر زرتشت غربی، پلاک ۲، سازمان تبلیغات اسلامی، طبقه دوم

۱۴۱۵۸۶۳۹۷۵

demo-attachment-222-Group-29